Atypische iQuus-demo op a-typisch akkerbouwbedrijf

Een geslaagde ‘blinde auditie’: dat was de wat atypische demonstratie c.q. praktijktest op het Landbouwbedrijf De Eerste Wijk in Veenhuizen (Dr.). Niet per se de plek om de iQuus autonomiekit goed op waarde te kunnen schatten. Dat vinden zowel werkbegeleider Henk de Gries van De Eerste Wijk als Luco Hetebrij van GPX Solutions. De met iQuus uitgeruste Fendt 516 heeft eind juni/begin juli zijn rondjes gedraaid op het bedrijf. De trekker heeft er eerst preiland gespit en vervolgens met de ponsmachine plantgaten gemaakt.
De Gries: “Dat ging, maar bij beide bewerkingen had de trekker moeite om meteen strak het rechte spoor te pakken. De eerste paar meters na de kopakker waren niet recht. We gingen uit van een kopakker van 10 meter. Het programma van de iQuus is zo ingesteld dat hij bij het keren maar één keer kan steken. Dus had hij wat moeite er recht voor te komen. Bij allebei de bewerkingen, maar vooral bij het spitten op spoorbreedte (1,80 meter.) met aansluitende werkgangen.”
Hetebrij van GPX Solutions merkt op dat het zoekgedrag van de combinatie in de eerste meters “mede kwam door de erg natte kopakkers”.
De Eerste Wijk is met 100 hectare het oudste en grootste sociale agrarisch bedrijf van Nederland. Het bestaat uit sectoren Landbouw, Kwekerij en Groenvoorziening.

Geen krapte aan chauffeurs
De iQuus-demonstratie was om verschillende redenen atypisch en daardoor in zekere zin niet relevant voor de doelgroep voor autonome tractie. Maar aan de andere kant, misschien ook weer wel; de redenen waarom de autonomie op De Eerste Wijk niet past zijn voor meer doorsnee akkerbouwbedrijven juist wel argumenten om er in geïnteresseerd te zijn.

- Bij De Eerste Wijk is krapte aan trekkerchauffeurs geen issue. “Zeker niet voor het meer eenvoudige trekkerwerk dat de iQuus-autonomie zou kunnen overnemen”, vertelt De Gries. “Het is hier eerder dat de mensen erom vechten wie het trekkerwerk mag doen.”
- Op het bedrijf lopen alleen ‘klassieke’ trekkers: schakeltrekkers, geen variabele transmissie. De stap naar autonome tractie zou een compleet nieuwe trekker vragen. “Een te grote investering”, aldus De Gries.
- Het bedrijf heeft geen ervaring met een GPS-systeem, hetgeen de opstart van de demo bemoeilijkte. De Gries heeft uit een vorige baan wel ervaring met Trimble op drainagemachines . “Maar”, zegt Luco Hetebrij van GPX Solutions, “dat is toch weer heel wat anders dan Raven, waarmee wij werken. Door het gebrek aan ervaring was de opstart was best lastig, we hebben veel telefonisch contact gehad.” De Gries: “Voor we op een nieuw perceel aan het werk konden, waren we een dik half uur verder. Het was best ingewikkeld om het hele programma door te lopen.”
- Daarbij kwam een arbeidsbesparing niet uit de verf, door dat in juni/juli enkel 2 percelen van elk 1 hectare beschikbaar waren voor de demo. Inregelen kost dan haast meer tijd dan het werk zelf. De Gries: “Meer dan deze twee preiperceeltjes hadden we niet beschikbaar.”
- Tot slot: op De Eerste Wijk wordt alleen op werkdagen tussen 07:30 uur en 16:30 uur gewerkt. In supervisie buiten die uren van de autonoom werkende trekker is niet voorzien.
Geslaagde ‘blinde auditie’
Frank Hollewand van Wageningen University & Research (WUR), die de demonstratie onder NPPL-vlag van de iQuus-systemen begeleidt, spreekt van ‘een blinde auditie’ bij De Eerste Wijk. “In die zin is ook deze demo geslaagd. Afgelopen winter hebben ze daar via NPPL ingeschreven, ze waren geïnteresseerd in de kansen. Dit is weer een nieuwe ervaring met lage snelheid in prei.”
Door op “Plaats reactie” te klikken ga ik akkoord met
de gebruikersvoorwaarden en de Privacy Policy.