Primeur: e-Robotiller voor zaaibedbereiding

Powerpack op de machine in plaats van de trekker ervoor. Dat is het uitgangspunt voor een bodemvriendelijker mechanisatieconcept van de toekomst. De e-Robottiller werd vorige week voor het eerst aan het publiek gepresenteerd.

De stichting Hoeksche Waard op de Kaart (H-WodKa) voorziet de noodzaak om de mechanisatie over een andere boeg te gooien teneinde de bodemdruk omlaag te brengen. Een gezonde bodem is de basis voor een succesvolle teelt.

(tekst gaat onder video verder)

Terugdringen van bodemverdichting, een optimale waterhuishouding en een gezond bodemleven, zo vat Leen Ampt, secretaris van het boeren samenwerkingsverband H-WodKa de uitgangspunten samen die hebben geleid tot het ontwikkelen van de e-Robotiller die het zaaibed voorbereidt. Met zo weinig mogelijk gewicht het land op en dat gewicht ook gelijkmatig verdelen.

Met het oog op de toekomst is gekozen voor aandrijving met een brandstofcel die waterstof omzet in elektrische stroom en de machine volledig elektrisch aandrijft. Zo kan de boerderij van de toekomst de zelf opgewekte energie in de vorm van waterstof opslaan en transporteren en zich onafhankelijk maken van fossiele brandstof.

Powerpack

De e-Robotiller is voorzien van een brandstofcel die als complete unit snel is af te koppelen en daardoor ook als krachtbron beschikbaar is voor andere voertuigen of machines. In het werktuigenpark van de toekomst wordt niet de trekker voor het werktuig gezet, maar wordt het powerpack op het werktuig gezet. Dat maakt de investering rendabeler, maar zoals in het geval van een zaaibedbereider maakt dat ook het gewicht een stuk lichter.

De e-Robotiller met 3 meter werkbreedte weegt totaal 3.500 kilo. Ter vergelijking, een moderne 120 pk trekker weegt gemiddeld zo’n 6.500 kg, exclusief werktuig. De brandstofcel op de e-Robotiller kan 90kW vermogen leveren. Door de combinatie met een accu kan dat vermogen ook kortstondig verdubbelen. Zou de waterstoftank leeg zijn dan heeft het accupakket voldoende energie om het voertuig nog zo’n 20 minuten op vol vermogen te laten rijden. De eerste praktijkervaring met de e-Robotiller is dat die het met een belasting van 40-45 kW op de 6 kilowaterstof die aan boord is het ongeveer 3 uur vol kan houden.

(tekst gaat onder foto verder)

De e-Robotiller is volledig elektrisch aangedreven. Minder gewicht en een toekomstbestendige energiebron zijn belangrijke uitgangspunten. Foto: Roel Dijkstra

Eerste ervaring

Donderdag 19 mei presenteerde H-WodKa de e-Robottiller voor het eerst aan het publiek. Helaas voor de demonstratie in Goudswaard (Z.-H.) werd die abrupt onderbroken door een heftige regenbui waardoor de toplaag veranderde in modder, maar ervaring is er zeker.
De robot rijdt volledig autonoom volgens een vooraf geprogrammeerde gps-kaart. Iedere rol (totaal 6 stuks, 3 voor, 3 achter) wordt door een elektromotor individueel aangedreven. De verkruimeling en werkdiepte wordt beïnvloed door de snelheid van de voorste rollen te vergroten tegenover de achterste rollen. Zo’n 30% voorloop blijkt goed te werken, maar allicht hangt dat af van de omstandigheden en gewenste resultaat. Een rijsnelheid van zo’n 12-13 kilometer per uur is dan goed haalbaar.

Future Farming & Food Experience

De E-Robottiller is een van de vele veldrobots die live aan het werk te zien is tijdens Future Farming & Food Experience op  31 mei in Lelystad. Kijk hier voor het hele programma en meldt je aan.

Waterstof niet duurder dan diesel

Waterstof is nog maar beperkt verkrijgbaar, maar met een prijs van €12 per kilo waar momenteel mee wordt gerekend is het niet duurder dan diesel. Een kilo waterstof komt qua energie inhoud overeen met 8 liter diesel.
Via een brandstofcel omzetten van waterstof in elektrische stroom heeft een rendement tussen 50 en 60%. Een dieselmotor brengt effectief maar zo’n 30% van de energie inhoud uit de brandstof naar de wielen van een voertuig. Rekensommen van onder andere de ANWB geven aan dat voor een personenwagen met brandstofcel de brandstofkosten liggen tussen die van een benzine en een dieselmotor. Anderzijds is de prijs van fossiele brandstof sterk politiek bepaald. De prijs van dieselolie aan de pomp bestaat voor ongeveer de helft uit kosten voor ruwe olie, raffinage, opslag en transport. De rest is belastingen plus een marge voor de exploitanten. Zelf stroom opwekken en die omzetten in waterstof is waar de kansen liggen voor de landbouw. Hoe dat kostentechnisch uitpakt, zal vooral afhangen van de vooruitgang van de techniek en de schaal waarop die gaat worden toegepast.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Door op “Plaats reactie” te klikken ga ik akkoord met
de gebruikersvoorwaarden en de Privacy Policy.