Automatisch uploaden MyJohnDeere oogstdata mislukt

De oogst van vezelhennep vergt aangepaste apparatuur.

Oogstgegevens automatisch via MyJohnDeere uploaden in CBS-systemen. Dat was het plan. Maar een test bij telers was vooralsnog niet succesvol. Los van het technisch aspect is er ook nog altijd scepsis en terughoudendheid onder boeren.

Niet langer handmatig invullen

Idee (misschien) goed, uitvoering minder. Zo kun je de test omschrijven waarin boeren ‘automatisch’ hun oogstdata in de systemen van CBS konden downloaden. Wat was de idee? De gebruikelijke manier van rapporteren is die van vragenlijsten die telers op hun computer invullen. Dat kost de boer veel tijd, met name om alle relevante gegevens bij elkaar te zoeken. In de nieuwe aanpak logt de teler in bij het CBS met de normale gang van zaken (met een vooraf toegestuurde gebruikersnaam en wachtwoord). In de vragenlijst wordt gevraagd of de relevante gegevens uit MyJohnDeere opgehaald kunnen worden. Vervolgens worden, op basis van deze teeltgegevens, de antwoorden op de vragen in de vragenlijst berekend en al ingevuld. De teler ziet deze vóór-ingevulde antwoorden. Wat dan nog overblijft om te doen, is het controleren en eventueel aanpassen van de antwoorden en het versturen hiervan naar het CBS. Het CBS beschikt daarna alleen over de gegevens die zo officieel worden ingestuurd. De overige gegevens uit MyJohnDeere krijgen ze niet. In plaats van dat telers dus handmatig oogstgegevens invoeren op de PC en naar het CBS sturen, gaat dat nu min of meer automatisch.

Testfase

Of te checken of deze manier in de praktijk ook daadwerkelijk werkt, werden via het NPPL-netwerk vier John Deere-boeren gezocht om mee te doen aan een test. De combine en de hakselaar gingen aan het werk en de kilo’s gewassen werden na fiattering van de boer dus vrijwel direct naar het CBS gestuurd. Althans dat was het plan. Het CBS kreeg wel data binnen, maar die was niet bruikbaar. Wat lukte was dus de connectie tussen MyDohnDeere en het CBS, maar er zit nog een ‘bug’ in de conversie van die data. Gezocht wordt nu waar die ‘bug’ zit. Ander probleem buiten de bug in de dataverzending, was de kalibratie van de machines. Verschillende gewassen vergen andere kalibratie van de machines en die lijken ook voor meetverschillen te zorgen (zeker tussen de percelen). Ook daar is dus nog werk aan de winkel. Voordat data doorgestuurd kan worden, moet wel alles goed zijn ingeregeld. En dat kost de boer ook weer tijd.

Twee kanten en roadmap

Er zitten twee kanten aan deze manier van dataverwerking. Voor de boer is het handig omdat-ie minder administratie heeft (minder gedoe met invoeren van gegevens). Vergelijk het nieuwe systeem met de belastingdienst die al automatisch je jaaropgave invult op basis van openbare gegevens. Toch is er ook scepsis. Er is nog altijd veel angst bij boeren dat de overheid over te veel data beschikt en de boer zo wordt gecontroleerd. De test met de datagegevens voor automatisch doorsturen van gegevens vanuit MyJohnDeere, leverde op dat er geen andere data was waar de overheid beschikking over heeft. Het was dus wel veilig. Neemt niet weg dat er nog altijd angst in de markt is. De boer wil zelf kunnen bepalen welke data hij deelt en welke niet. Daarom is de Roadmap Data-ecosystemen Open Teelten waar de NPPL eerder over berichtte ook zo belangrijk. Middels de roadmap moet volstrekt helder worden welke data er is en welke data de boer wil delen. Dat er een kluis komt die “safe” is en de boer de zekerheid geeft dat-ie altijd eigenaar en regisseur is van zijn eigen data. De nog niet succesvolle automatische doorgifte van data aan het CBS en de scepsis in de markt laten zien dat techniek mooi en (los van de ‘bug’) bruikbaar is, maar om termen van de Belastingdienst te blijven: leuker dan dat, kunnen we het op dit moment nog niet maken.

=
Eerder was er ook een webinar over de roadmap en de digkluis. Lees dat verslag hier.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Door op “Plaats reactie” te klikken ga ik akkoord met
de gebruikersvoorwaarden en de Privacy Policy.