Autonome trekkers vragen nieuwe ‘chauffeurs’

‘Wij zijn als bedrijf altijd geïnteresseerd in innovatieve technieken. Dat in de toekomst een autonome trekker ook bij ons ingezet gaat worden lijkt wel zeker’, vertelt Kees Klok, die samen met zijn broer Arjo een Cultuurtechnisch, aannemersbedrijf en een natuur inclusief akkerbouwbedrijf bestiert. ‘De tijd dat een goede chauffeur iemand is die goed kan schakelen en recht kan rijden, is voorbij. De chauffeur op de moderne trekker, en zeker op de autonome trekker, moet over andere kwaliteiten beschikken.’

We treffen Kees Klok aan bij de iQuus autonoom uitgeruste Fendt 516 die op dat moment met een frees op een sportveld aan het werk is. Kees en zijn broer Arjo hebben een cultuurtechnisch, aannemers en een natuurinclusief akkerbouwbedrijf. Vandaar dat we de trekker aan het werk zien met een frees op een sportveld. Ton Tanis is de vaste chauffeur op de trekker. Hoewel chauffeur in dit geval inmiddels een betrekkelijk begrip is. Al eerder heeft Ton met de Fendt gras geschud en geharkt en er is met een rotorkopeg land voor bonen zaaiklaar gemaakt. ‘Eigenlijk zijn we op dit moment nog met de trekker aan het spelen’, vertelt Ton. We hebben betrekkelijk kleine klussen gedaan die misschien niet per se de gedroomde toepassing zijn voor deze trekker, maar wel goed zijn om kennis te maken met de techniek en te ontdekken wat er met de autonome trekker kan. Naarmate een klus meer uren op hetzelfde perceel vraagt, wordt de toepassing interessanter.

Gaat best goed

‘Na een eerste uitleg van de mensen van iQuus ging het best makkelijk om met de trekker te werken’, vertelt Ton. ‘Het scheelt dat we op het bedrijf al vertrouwd zijn met Fendt trekkers en met het werken met RTK GPS. Op ons bedrijf meest met Trimble en MF, op de iQuus Fendt is dat een GPS systeem van Raven.’ Hij liep tijdens het werk met de trekker wel af en toe ergens tegenaan, ‘maar’, zoals Ton vertelt, ‘de contactpersoon bij iQuus is goed bereikbaar en kon hem steeds snel op weg helpen.’ Wat hij zelfstandig nog niet voor elkaar kreeg, maar wat de trekker wel kan, is op de kopakker bij het keren achteruit steken. Op het sportveld moest Ton nog een keer een afstelling wijzigen omdat de trekker bij het keren te dicht bij een scherm aan de rand van het veld (ballenvanger) kwam. ‘Dan komt de trekker tot stilstand en moet je die weer op gang helpen.’ Veiligheid is wel een dingetje bij een autonome trekker en dat lijkt bij deze trekker goed voor elkaar. ‘Veiligheid is bij ons op het bedrijf ook wel een punt dat we heel serieus nemen’, aldus Kees.

Handige hulp’, zegt Ton Tanis, op de telefoon kun je op afstand de trekker uitlezen. Online beelden bekijken kan nu nog niet, maar zou een interessante optie zijn.

Nieuwe camera’s

Tot nu toe werkte iQuus met radar om voor de veiligheid obstakels te herkennen. Dit jaar doet het de eerste ervaring op met een combinatie van een beeldcamera en radar. Technisch gezien levert dat weer veel meer dataverkeer op en geeft ook beperkingen omdat er wordt gezocht naar de ideale instellingen om met zo weinig mogelijk dataverkeer toch goed mogelijk te functioneren. Maar met de veiligheid van de trekker zit het voor de chauffeur in ieder geval wel goed, is de indruk bij Klok. Zodra je van de rijdende trekker op- of afstapt, stopt de trekker. Die stopt al zodra je de deur open doet. In de cabine kun je alles afstellen en instellen, maar zonder chauffeur achter het stuur de trekker aan het rijden krijgen, lukt alleen nadat de chauffeur van de trekker is afgestapt. Met de afstandsbediening wordt de trekker dan gestart of gestopt of kun je die laten pauzeren.

De iQuus uitgeruste Fendt heeft opzij en achterop gecombineerde vision en radar camera’s. Daar wordt dit jaar voor het eerst ervaring mee opgedaan.

Wensen

Positieve ervaringen, maar wensen of ideeën voor verbeterpunten zijn er ook. Hang je een werktuig achter de trekker, dan zouden er eigenlijk ook noodstops op het werktuig moeten zitten. Je kunt verschillende manieren van keren op de kopakker en patronen die de trekker gaat rijden programmeren, maar daar zouden nog keuzes aan toegevoegd kunnen worden. Bij het bonenland zaaiklaar maken was er verschil in zwaarte van de grond. Dat leverde de wens op om daar de rijsnelheid op aan te passen om de verkruimeling constant te houden. Nu rijdt de trekker alleen maar de ingestelde, vaste rijsnelheid. Het is denkbaar om dat bijvoorbeeld te koppelen aan een taakkaart. Extra systemen voor monitoren van de werking van het werktuig zijn eveneens wenselijk. Een wens die bij meerdere bedrijven naar voren komt die overwegen een trekker autonoom aan het werk te zetten. Autonoom maaien met een achtermaaier zou bij Klok een toepassing geweest kunnen zijn. Maar omdat er dan een asymmetrische combinatie ontstaat zou de maaier werkgangen dubbel doen en overslaan. Het zou mooi zijn als dat ook te programmeren valt. Het is handig dat de trekker op de telefoon is uit te lezen, maar nu met de vision camera’s aan boord, is het denkbaar dat je ook online kunt meekijken. Staat de trekker stil, dan kun je wellicht zien wat er aan de hand is en je hebt ook wat zicht op het resultaat van het werk. De techniek is in principe aan boord, maar konden ze bij Klok nog niet gebruiken. Komt de trekker stil te staan, is het mogelijk ook handig dat die na verloop van tijd de aandrijving uitschakelt en de motor stil zet.

Verschillende patronen voor een route over het land zijn te programmeren. Wat Klok betreft zouden daar nog opties bij mogen komen.

Nieuwe “chauffeurs” gezocht

‘Wij zien op ons bedrijf zeker mogelijkheden’, vertelt Kees. ‘Arbeid is duur en schaars, dus daar zoek je als bedrijf oplossingen voor. Ton heeft gras geperst op het perceel waar op dat moment de Fendt onbemand het gras harkte. Een man is dan met twee machines aan het werk. Is er wat aan de hand dan ben je in de buurt om dat te verhelpen.’ Klussen waarbij de trekker aan het werk is en de ‘chauffeur’ ondertussen wat ander werk kan doen, lijkt een logische toepassing en kan zeker een besparing opleveren. Anderzijds, hoewel dat inmiddels al met veel trekkers en machines het geval is, kun je zeker in de fase waar we nu zijn aanbeland niet iedereen maar zondermeer met de autonome trekker op pad sturen. De tijd dat een goede chauffeur iemand is die goed kan schakelen en recht kan  rijden, is voorbij. De chauffeur op de moderne trekker, en zeker op de autonome trekker, moet over andere kwaliteiten beschikken. ‘Ton is op ons bedrijf iemand die daar ook wel plezier en interesse in heeft en daarom de ideale kandidaat om kennis te maken met het iQuus systeem’, besluit Kees zijn eerste indruk van het werken met iQuus autonomie.

Kees Klok (l) en Tons Tanis (r) mede eigenaar resp. medewerker bij Dick Klok Cultuurtechniek. Akkerbouw, cultuurtechniek en industrieel terreinbeheer zijn de drie onderdelen van het bedrijf op het Zuid Hollandse Voorne-Putten.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Door op “Plaats reactie” te klikken ga ik akkoord met
de gebruikersvoorwaarden en de Privacy Policy.