Onbemande trekkers on tour

De komende zeven weken maken maar liefst tien NPPL-deelnemers kennis met de mogelijkheden en beperkingen van onbemande autonome trekkers. Samen met leverancier iQuus en WUR stelt NPPL daarvoor twee omgebouwde standaardtrekkers beschikbaar.

NPPL-deelnemers kijken er reikhalzend naar uit

Het idee leeft en speelt al een aantal jaren maar de komende weken is het dan zover: tien NPPL-deelnemers verspreid over heel Nederland gaan een onbemande trekker inzetten bij reguliere werkzaamheden op hun bedrijf. Van Noord-Holland tot Zeeuws-Vlaanderen en van Limburg via Flevoland tot Groningen testen verschillende akkerbouwers, bollentelers en melkveehouders waartoe de autonome Steyr Expert 4130 cvt en Massey Ferguson 7719 S Dyna VT in staat zijn. Hoe eenvoudig is de bediening, het instellen en het opstarten? Kan iedereen er mee overweg? Kun je de trekker met elke machine en elk werktuig op pad sturen? Voor welke werkzaamheden is een onbemande trekker kansrijk en voor welke niet? Hoe beïnvloedt zo’n trekker arbeid, het werkplezier en het bedrijfsmanagement? Zitten de NPPL-ers straks meer op kantoor om werkzaamheden te plannen of komt er meer tijd vrij voor andere werkzaamheden? Ze gaan het de komende weken allemaal meemaken!

Nederlandse techniek van iQuus

Zowel de Steyr Expert als de MF 7719 S zijn standaard trekkers die door het Nederlandse bedrijf iQuus (tot dusver GPX Solutions genaamd) zijn uitgerust met hun iQuus Autonomy technologie. Met die set kan het bedrijf inmiddels verschillende merken en modellen trekkers ombouwen tot een trekker die zowel met bestuurder als zonder bestuurder werkzaamheden uit kan voeren. Die ombouwset bestaat uit een reguliere stuurautomaat inclusief RTK-gps systeem, voertuig- en werktuigcontrole en een zogeheten veiligheidspakket. In het kader ‘iQuus maakt bestaande trekkers autonoom’ staat de precieze omvang en technische specificaties van iQuus Autonomy.

Koen van Boheemen, onderzoeker Precisielandbouw & Agro Robotica bij Wageningen Universiteit & Research en zelf ook akkerbouwer, is alvast erg enthousiast. Hij is een groot pleitbezorger van praktijkrijpe en -gerichte autonomie en heeft zich als NPPL-expert persoonlijk hard gemaakt voor de mogelijkheid om met een autonome trekker ervaring op te doen. ‘Wat we zien, zowel in de praktijk als binnen het NPPL-project, is dat veel boeren en loonwerkers uitkijken naar veldrobots maar dat je er in de praktijk tegenaan loopt dat ze vaak maar één of een paar taken kunnen uitvoeren. Een flinke aanschafprijs maakt het dan lastig uit te rekenen. Voor de Nederlandse omstandigheden – gemiddeld een gering areaal en weinig draaiuren – kan het nog niet uit. Met een ombouwset zoals van iQuus kun je in principe elke standaard trekker autonoom maken. Dan behoud je én je gewone trekker én je kunt ’m zonder bestuurder laten werken. De kosten ervan zijn overzichtelijk, mede omdat veel moderne trekkers standaard af fabriek al veel componenten en software aan boord hebben voor automatisch én dus ook autonoom sturen. Voor mijn gevoel zitten we nu in een overgangsfase zoals we die ook zagen bij de introductie van RTK-gps en automatische stuursystemen. Derde partijen brengen ombouwsets op de markt waarna trekkerfabrikanten de techniek top down op hun productiemodellen introduceren. Ik denk dat dit ook gaat gebeuren met ombouwsets voor autonomie maar dan sneller. In Amerika en andere landen met grote arealen gebeurt al flink wat en de fabrikanten lijken zich nog niet zo op Europa en/of Nederland te richten. Het is super dat GPX wél een systeem heeft gericht op (west) Europa.’

Koen van Boheemen
Koen van Boheemen (27) is technisch onderzoeker precisielandbouw & smart farming bij Wageningen University & Research. Hij werkt deels op het eigen akkerbouwbedrijf.

‘Dit is waar NPPL om draait!’

Koen is niet alleen enthousiast over de techniek, hij is ook blij dat die van een Nederlands bedrijf met jaren ervaring komt. ‘iQuus (GPX Solutions) is begonnen met het autonoom maken van kleine trekkers in de fruitteelt. Daar hebben ze veel ervaring mee opgedaan in de Nederlandse praktijk die toch écht anders is dan elders. Hun oplossing voldoet aan de CE-normen en machinerichtlijn en er is veel aandacht besteed aan veiligheid. Dat zij nu hun nek uitsteken voor de akkerbouw, de bollenteelt en de melkveehouderij vind ik fantastisch. Het is super dat we nu gezamenlijk deze techniek bij verschillende NPPL-deelnemers kunnen testen en de positieve en verbeterpunten kunnen verzamelen. Wat mij betreft is dit precies waar het NPPL-project om draait. Ik hoop dat het niet alleen de gebruikers enthousiast maakt, maar ook overheid en wetgevers. Want wetgeving rondom autonomie is nog altijd een grijs gebied omdat nationale en Europese wet- en regelgeving nog in ontwikkeling en voorlopig niet beschikbaar is.’ Zelf is Koen vooral benieuwd naar het bedieningsgemak van de techniek. ‘Hoe eenvoudig creëer je routes en bewerkingen? Kun je bestaande perceelsgrenzen en AB-lijnen importeren en hoeveel werk is dat? Vinden de gebruikers dit alles werkbaar? Ik ben ook benieuwd naar de mogelijkheden én de beperkingen van het systeem. Zo is onbemand achteruitrijden uit veiligheidsoverwegingen niet mogelijk. Moet je daardoor wellicht je werkwijze aanpassen?’

Op de foto de opbouw met een Fendt-trekker, maar inmiddels kunnen dus ook andere merken autonoom worden opgebouwd. Zoals in de NPPL On Tour blijkt.

Volg de deelnemers en hun bevindingen online

Gedurende de tournee van beide trekkers delen de gebruikers hun verwachtingen en bevindingen op de NPPL-website. Wat levert het hen op? Wat verrast hen maar ook wat valt tegen? Volg hen daarom als je interesse hebt in de techniek en de toepassingen van autonome trekkers!


iQuus maakt bestaande trekkers autonoom

iQuus Autonomy is een product van het gelijknamige bedrijf GPX solutions in Erichem (Gld.). De set bestaat uit een reguliere stuurautomaat inclusief RTK-gps systeem, voertuig- en werktuigcontrole en een veiligheidspakket. Op dit moment monteert het bedrijf een RTK-gps systeem van Raven. In de toekomst wil de fabrikant ook samenwerken met andere merken. Voor de voertuig- en werktuigcontrole is het systeem aangesloten op de Canbus van de trekker en kan het zodoende alle signalen daaruit oppikken en activeren. Denk daarbij aan de rijsnelheid, het aftakastoerental, de hefhoogte en de hydrauliek. Het veiligheidspakket omvat een voorbumper als aanrijdbeveiliging, een LiDAR-sensor voor obstakeldetectie en bewaking van de omgeving en een noodstop. De gebruikte Steyr Expert 4130 cvt heeft dit veiligheidspakket niet zodat er bij deze trekker altijd toezicht nodig is. De MF 7719 S Dyna VT is wel uitgevoerd met het veiligheidspakket. Omdat de trekkers alleen aan de voorzijde een veiligheidsbumper en LiDAR-sensor hebben, is het niet toegestaan en ook niet mogelijk om de trekker autonoom achteruit te laten rijden. Zodra autonoom rijden actief is, kan er minimaal 100 meter per uur en maximaal 8 km/u snel gereden worden. Met bestuurder zijn de standaard rijsnelheden mogelijk. Om te kunnen werken met het systeem is het nodig om de route die de trekker autonoom af moet leggen, op te nemen door die route met bestuurder te rijden. Rijd je daarbij sneller dan 8 km/u, dan zal de trekker in autonome modus alsnog niet sneller dan 8 km/u rijden. Je moet er zelf voor zorgen dat je bij het opnemen van de route niet steekt of anderszins achteruitrijdt. Voor werkzaamheden maak je per werkzaamheid een profiel aan. Dat kan op de terminal in de trekker of elders met de terminal in een docking station. Zo’n profiel bevat dan bijvoorbeeld rijsnelheden, aftakastoerentallen, hefhoogtes, inzet- en uithefposities, et cetera. Het systeem bevat (nog) geen sensoren of camera’s om de correcte werking van machines en uitgevoerde werkzaamheden te monitoren en te controleren.

iQuus Autonomy is op momenteel leverbaar op Holland T4, T5 en T7, Case Magnum, Fendt Gen1, Gen2 en One en Kubota M5 modellen. Afhankelijk van de uitgangssituatie en de wensen van de gebruiker loopt de aanschafprijs uiteen van €15.000 tot €80.000.


Steyr Expert 4130 cvt

De gebruikte Steyr Expert 4130 cvt heeft een maximaal motorvermogen van 140 pk. Met de traploze transmissie met vier groepen rijdt de trekker met bestuurder maximaal 40 km/u. De hefkracht is maximaal 5.600 daN en de trekker levert maximaal 110 liter hydrauliekolie per minuut. De trekker is standaard voorzien van 440/65 R28 banden voor en 540/65 R38 banden achter. De basisuitvoering weegt 5.500 kilo. Alle technische details en de nieuwprijs van de Steyr Expert 4130 cvt vind je hier. De autonome Steyr is niet voorzien van het iQuus veiligheidspakket.

Massey Ferguson 7719 S Dyna VT

De gebruikte Massey Ferguson 7719 S Dyna VT heeft een maximaal motorvermogen van 190 pk (220 pk met boost). DE traploze transmissie heeft twee groepen en de maximale rijsnelheid met bestuurder is 50 km/u. De hefkracht is maximaal 9.600 daN en de trekker levert maximaal 190 liter hydrauliekolie per minuut. De trekker is standaard voorzien van 480/70 R28 banden voor en 620/70 R42 banden achter. De basisuitvoering weegt 6.300 kilo. Alle technische details en de oorspronkelijke nieuwprijs van de MF 7719 S Dyna VT vind je hier.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Door op “Plaats reactie” te klikken ga ik akkoord met
de gebruikersvoorwaarden en de Privacy Policy.