Ploegtest AgBot: bodemdruk minimaal

De tractierobot AgBot 5.115T2 kan netjes ploegen. Hij doet dat -zonodig- dag en nacht zonder chauffeur en met een minimale bodemdruk. Verschillende en variërende factoren maken het wel lastig eensluidend een vergelijking te maken met een bemande wieltrekker. Desondanks. Uitslag van de test: een dikke voldoende.

Toen bij de eerste gesprekken over de stationering van een AgBot tractierobot bij Vermuë Akkerbouw in Werkendam, nu bijna een jaar geleden, de vraag kwam ‘kan-hij-ook-ploegen?’, werd die door de mensen van fabrikant AgXeed op dat moment als te voorbarig gezien. First things first, was de boodschap. Eerst Vermuës werktuigen inmeten en invoeren in de AgXeed-portal, percelen zorgvuldig definiëren en dan maar eens rustig beginnen. Duidelijk werd dat de ploegvraag niet bovenaan het prioriteitenlijstje van de sofwareontwikkelaars stond. Maar de ontwikkeling gaat bij AgXeed sneller dan verwacht. Eind oktober is bij Vermuë achter de AgBot een Kverneland vijfschaar wentelploeg gehangen en zijn de eerste omgangen gemaakt. Onder prima veld- en weersomstandigheden trekt de combinatie 750 meter kaarsrechte voren en legt de lang geklepelde groenbemester netjes om. De vraag ‘kan-hij-ook-ploegen?’ is daarmee bevestigend beantwoord’.

Geen chauffeur nodig

Volgende vraag is of het een verbetering is van het ploegen met een  wieltrekker, wat de standaard is bij Vermuë. Het antwoord valt in delen uiteen. Om te beginnen is er een arbeidstechnische vraag. Op de robottrekker hoeft geen chauffeur te zitten. Hier is de AgBot dus duidelijk in het voordeel, zeker als je bedenkt dat het lastig is voldoende bekwame chauffeurs te vinden. Dan de kwaliteit van het werk. Het eerste oordeel luidt: dik in orde. Maar de vraag of de AgBot het net zo goed doet als een bemande trekker, is niet eenduidig te geven. Het perceel waarop we de robotcombinatie bekijken, is gediepploegd en gespit om het bovenin beter bewerkbaar te maken. Zichtbaar aan de donkerte van de grond is dat op de ene plek meer lichte grond is doorgemengd dan op andere plekken waar de kleilaag dikker was. ‘Dit kun je best een bont perceel noemen’, vertelt Marijn Vermuë. ‘Op sommige plekken gaat het zwaarder dan op andere. Als ik hier zelf zou ploegen, zou ik of een andere ervaren chauffeur, daar werkendeweg rekening mee houden. De AgBot doet dat niet. Maar een stagiair of andere onervaren chauffeur doen dat ook niet. Ik vind dat lastig om te wegen.  Temeer doordat ik niet zomaar even een geldbedrag kan hangen aan het landbouwkundig voordeel van misschien iets mooier ploegen.’

AgBot met Kverneland 3400B Variomat vijfschaar wentelploeg. Vrijdag 7 oktober kostte het 11,5 uur om 10,2 hectare te ploegen. Het brandstofverbruik lag op 22,27 liter per hectare.

Slijtage en brandstofverbruik

Net zo lastig is het om eenduidig een financiële waarde te geven aan de verminderde ploegslijtage en lager brandstofverbruik door de langzamer rijdende AgBot. De AgBot staat ingesteld op een ploegsnelheid van vijf kilometer per uur. Vermuë zou zelf op een gewone trekker al gauw naar iets sneller gaan, zeg zevent kilometer per uur. ‘Je hebt toch in je achterhoofd wat je allemaal nog te doen hebt en wilt sneller. Tegelijk weet ik ook dat brandstofverbruik toeneemt en ploegslijtage zelfs exponentieel stijgt bij sneller rijden. Met rustig rijden kun je (onder ideale omstandigheden) tientjes per hectare verdienen. Aan de andere kant, zit je qua weer met een krap tijdvenster, kun je de extra kosten van wat sneller rijden maar beter voor lief nemen. Elke hectare die je onder ongunstiger omstandigheden moet ploegen, kost een volgende teelt misschien wel een paar honderd euro per hectare.’

Marijn Vermuë boert in maatschap op 160 hectare op twee locaties. Dit jaar test hij op zijn bedrijf de AgBot T2 5-series robottrekker. De praktijktoets vindt plaats onder de vlag van de Nationale Proeftuin Precisielandbouw in het NPPL+R programma. Wageningen University begeleidt de praktijktoets.

Robot gedisciplineerder

Vermuë ervaart dat het makkelijker is de robot op vijf kilometer per uur af te stellen dan zelf op de trekker diezelfde vijf kilometer aan te houden. De robot is gedisciplineerder. Het duurde 11,5 uur om 10,2 hectare te ploegen. ‘Vijf kilometer is goed, drie is te langzaam, zeven en meer geeft te veel slijtage. Met de onbemande trekker maakt het niet zoveel uit of je op vrijdagavond 22:00 klaar bent of om 20:30 uur. Reken bij de vergelijking van bemande en onbemande trekker ook nog met eten en koffie drinken, dan is er qua capaciteit amper verschil.’ Het brandstofverbruik lag vrijdag op 22,27 liter per hectare. Let op: de robot kan zonodig wel veel meer uren per etmaal maken. Een robot heeft meer mogelijkheden om een periode van mooi ploegweer maximaal te benutten. Vermuë: ‘De robot heeft meer tijd, want hij hoeft niet naar bed.’

Marijn Vermuë roemt de minimale bodemverdichting onder de 76 cm brede rupsen. ‘Zou een trekkerwiel passeren, dan zie je de grond vaak inveren.

Lage bodemdruk groot voordeel

Waar Vermuë de bovenover ploegende AgBot er vindt uitspringen, is als het gaat om bodemverdichting. ‘Sowieso wilde ik al bovenover gaan ploegen. Verdichting gaat pakweg veertig centimeter diep. Bij in-de-voor ploegen ga je dan onder het wiel al naar 65 cm diep. Maar wat daar bij de AgBot op rupsen bij komt, is de zeer lage bodemdruk. Dat is echt een groot voordeel.’ Vermuë vraagt de videograaf een opname te maken van de zijkant van de open voor op het moment dat de AgBot langskomt bij de volgende omgang. ‘Kijk, bij een wieltrekker zie je de grond altijd inveren als het wiel voorbij komt. Nu met die brede rups helemaal niet.’

‘Robot biedt mooie kans voor optimaal werken’

‘Het ploegen met de robot bij Vermuë is een goed voorbeeld van de afweging die ondernemers telkens maken. Je probeert bewerkingen altijd uit te voeren op het optimale moment en juist in het najaar kan dit wel eens zoeken zijn met het weer. Is er een mooie droge periode, dan wil je die maximaal of optimaal benutten. Omdat de robot dag en nacht kan doorrijden, biedt dit een mooie kans. Blijven de omstandigheden gelijk en blijft alles netjes heel, dan zal de robot ook gelijke kwaliteit leveren. Mogelijk haalt de robot geen tien, maar de vraag is hoe lang een bestuurder het volhoudt als deze continue deze tien moet halen. En wat doe je als de chauffeur rust nodig heeft? Is er iemand anders beschikbaar die ook die tien kan halen of staat de trekker stil en laat je optimale omstandigheden voorbij gaan? Je kunt het zien als twee rapportcijfers, één voor het juist uitvoeren van een bewerking en één voor het optimaal timen van de bewerking. De vraag is hoe zwaar elk van deze cijfers meeweegt voor het eindcijfer. Het antwoord op deze vraag zal waarschijnlijk per ondernemer en per jaar of zelfs per situatie verschillen. Met robots als de AgBot in de markt kun je nu misschien wel beter dan ooit, je keuze maken.’
Door Koen van Boheemen, Wageningen University & Research

Dikke voldoende

Conclusie van dit alles is dat het nog niet zo eenvoudig is om op alle fronten aan te geven hoe precies bij het ploegen de vergelijking van de Agbot T2 met een bemande wieltrekker uitvalt. Wat vast staat is dat op de AgBot geen chauffeur hoeft en dat de bodemverdichting onder de rupsen minimaal is. Hoe dat alles voor een eindconclusie (wel of niet een interessante investering voor Vermuë) gewogen moet worden, hangt van nogal wat factoren af. Maar op zichzelf verdient de ploegbewerking met de AgBot een dikke voldoende, oordeelt WUR-expert Koen van Boheemen die de praktijkinzet van de Agbot bij Vermuë Akkerbouw begeleidt. 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door op “Plaats reactie” te klikken ga ik akkoord met
de gebruikersvoorwaarden en de Privacy Policy.