‘Terminals, terminals en nog meer terminals?’

Eind januari was ik bij Max Sturm om de plannen voor zijn NPPL-deelname voor 2019 te bespreken.

Max had, voornamelijk tijdens het ploegen, flink wat precisietoepassingen die hij in 2019 in praktijk wil toepassen opgeschreven. Ook had hij al wat huiswerk gedaan. Mede om een idee te krijgen van de kosten die deze toepassingen met zich mee brengen. Toen we het hier over hadden viel het op dat eigenlijk elke toepassing vereiste dat er een terminal van de fabrikant van de toepassing of machine aangeschaft werd, zodat het systeem op ISOBUS kan draaien.

Het klopt dat de SBG-terminals van de mannen Sturm geen ISOBUS ondersteunen. Maar per toepassing een terminal aanschaffen vond Max ook wat overdreven. Hij had daarom zelf al bedacht dat de terminal van de recent aangeschafte opbrengstmeting hiervoor dan maar gebruikt moest worden. Aangezien deze wel ISOBUS ondersteunt.

Slechts een kabeltje nodig

Maar toen we nog wat verder praatten kwamen we tot de conclusie dat ten minste 1 en waarschijnlijk zelfs 2 van de trekkers die de mannen hebben eigenlijk zelf ook al ISOBUS zouden moeten zijn. Na nog wat bellen bleek ons vermoeden te kloppen. Er hoefde ineens geen terminal meer aangeschaft te worden, maar slechts een kabeltje die de RTK-gps locatie van de SBG-terminal naar de ISOBUS-terminal geïntegreerd in de trekker stuurt. Helaas is het niet zo dat elke ISOBUS-terminal ook taakkaarten ondersteunt. We zullen dus nu moeten uitzoeken welke functionaliteit hun trekkers wel en niet ondersteunen.

Samenwerking tussen verschillende systemen

Ik snap dat elke fabrikant het liefst zijn eigen terminal in de trekker hangt. Als je alles zelf ontworpen en getest hebt weet je (vrijwel) zeker dat het werkt. En mocht er iets niet werken dan kan je gericht support leveren. Maar dit zorgt ook voor een hogere prijs en dus een hogere drempel voor de verschillende precisietoepassingen.

De ISOBUS-systemen geïntegreerd in de trekker hebben vaak toegang tot meer data en functies van de trekker

Het hele idee van ISOBUS is juist dat alles met elkaar kan samenwerken. En dat er dus níet 5 terminals in de cabine hoeven te hangen. Als je een trekker hebt met een geïntegreerd ISOBUS-systeem dan kan je gps-terminal, welk merk het ook is, de RTK-gps positie doorsturen naar dit systeem. In principe zou alles dan moeten werken als je simpelweg de machine aankoppelt. Een bijkomend voordeel hiervan is dat de ISOBUS-systemen geïntegreerd in de trekker vaak toegang hebben tot meer data en functies van de trekker, waardoor alles beter werkt.

Ik kan me niet voorstellen dat je als bestuurder in staat bent al deze schermen én de kwaliteit van je werk in de gaten te houden

Ik schrijf deze blog omdat ik graag wil voorkomen dat er geld uitgegeven wordt aan functionaliteit die in veel nieuwere trekkers gewoon al aanwezig is. Want laten we eerlijk zijn: de bovenstaande foto ziet er misschien stoer uit, maar ik kan me niet voorstellen dat je als bestuurder in staat bent al deze schermen én de kwaliteit van je werk achter de trekker in de gaten te houden. Verbeter me alstublieft als ik het fout heb.

2 Comments

  • Thieu Berkers zegt op 01-02-2019 - 18:02 :

    Het wordt heel hoog tijd dat er een headless systeem op de ISObus wordt geïmplementeerd. Dat betekent dat er geen terminal meer nodig is maar dat er in de trekker maar 1 webbrowser draait. Meerdere smartphones of tablets kunnen dan gebruik maken van deze ene web browser. Alle terminals kunnen dan uit de trekker verdwijnen en 1 tablet met meerdere software applicatie’s van de verschillende leveranciers kunnen hier op draaien. Zo hebben wij dit straks ook opgelost met de eTrac, dat wordt een headless systeem met alleen 1 webbrowser voor ontsluiting van alle data naar een externe server. Ik hoop dat de ISObus community aan een dergelijke standaard werkt, dat zou ons helpen.

  • Thieu Berkers zegt op 01-02-2019 - 18:06 :

    In mijn vorige reactie moest web browser web server zijn, 1 web server per trekker in plaats van 6 specifieke terminals.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Door op “Plaats reactie” te klikken ga ik akkoord met
de gebruikersvoorwaarden en de Privacy Policy.